dinsdag 7 april 2009

Obama

Obama was in het land. Zondagavond was hij aangekomen in Ankara, waar hij een toespraak gaf voor het parlement, en vandaag was hij in Istanbul. Toen ik deze ochtend naar de winkel wou gaan krioelde het van de politie en de cameraploegen op straat. Mijn weg naar de winkel loopt langs een universiteitsgebouw waar Obama met studenten zou praten en ik kwam verschillende wegblokkades tegen maar ik mocht passeren. Het was nog maar het begin. Op mijn terugweg was de blokkade gesloten en moest ik een andere weg nemen. Aan de grote baan en de straten die naar het universiteitsgebouw leidden was er een gigantische politiemacht gestationeerd. De politie in Istanbul heeft altijd al een zwak voor groot machtsvertoon en een bezoek van de Amerikaanse president is een buitenkansje dat ze niet kunnen laten liggen. Goed dat ik geen les had vandaag, want ik was er waarschijnlijk maar moeilijk geraakt. Terwijl ik artikels aan het lezen was in de studeerzaal ging ik even gaan kijken op het dakterras en van daar kon ik de presidentiƫle stoet zien aankomen. Iedereen volgt het nieuws van Obama's bezoek wel maar van een Obama-gekte is geen sprake. Het is en blijft een Amerikaanse president. Deze namiddag is Obama terug vertrokken naar de Verenigde Staten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten