donderdag 30 april 2009

Turkse muziek (en dramatiek)

Met veel dramatiek schreeuwt de radio melige liefdesliedjes uit. Turkije houdt van dramatiek. Je moet maar eens naar het nieuws kijken. Alles wordt tot de details in beeld gebracht, iedereen bij naam genoemd en bloed wordt niet geschuwd. Deze week kwamen drie mensen om tijdens een politieactie tegen een extreem-linkse activist, onder hen een toevallige passant. Terwijl ik aan het eten was zag ik op het nieuws hoe een man uit de verzamelde menigte door een kogel werd geraakt en daarna werd weggevoerd door een ambulance. Degoutant is het, en het nieuws is altijd zo.

De Turkse muziek op de radio geeft sfeer aan warme busritten terwijl het landschap voorbijzoeft, maar verder kan ik het niet zo smaken. Het is leuk om naar bars te gaan waar Europese of Amerikaanse muziek wordt gespeeld. Vandaag heb ik toch een Turkse cd gekocht. Ik had enkele liedjes gehoord en ik vond ze echt heel goed en ik had gevraagd welke groep het was. Elveda Rumeli. Het is muziek van een Turkse tv-reeks over een een Turkse familie in Macedoniƫ, tijdens de late 19 eeuw, de laatste decennia van het Ottomaanse rijk. De teksten zijn niet enkel in het Turks, maar ook in andere talen van de Balkan. Dit liedje is in het Albanees, als mijn opzoekingswerk juist is: Elveda Rumeli - Jarnana

Geen opmerkingen:

Een reactie posten