vrijdag 1 mei 2009

1 mei

Ook in Turkije was het vandaag vakantie, dat had het parlement woensdag beslist. Voor het eerst sinds 1980 was 1 mei weer een verlofdag. De lessen waar sowieso al geschorst, vanwege de rellen die verwacht werden. Tot 1977 waren elk jaar grote vakbondsmanifestaties op Taksim plein. Dat jaar kwamen er meer dan dertig mensen om bij de paniek die ontstond toen onbekenden vanuit de omliggende gebouwen het vuur openden op de menigte. Sindsdien is het verboden om op het plein te betogen, maar elk jaar zijn er vakbondsmilitanten die het toch proberen. De politie treedt bijzonder repressief op. Dit jaar was er een akkoord tussen de stad en de vakbonden dat een beperkte groep op het plein mocht gaan betogen en de gebeurtenissen van '77 herdenken. Toch waren er ook dit jaar relletjes tussen de politie en kleinere groepjes die zich bij de grotere groep wouden aansluiten.

Ik ben in de dorms gebleven, en heb wat aan mijn papers gewerkt. Zo dadelijk neem ik de nachttrein naar Ankara. Ik ga er met twee Turkse studenten en twee andere Erasmussen naartoe. Voor een dagje maar, morgenavond nemen we alweer de trein terug. Er is weinig te zien in de stad heb ik gehoord, daarom dat we het bij een dagje houden. Hopelijk kan ik wat slapen op de trein, want ik ben nogal moe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten