dinsdag 26 mei 2009

Miniaturk

Mijn ouders zijn terug naar België sinds deze ochtend. Zaterdag hebben we Miniaturk bezocht, de Turkse versie van Mini Europa, en zijn we in Santralistanbul geweest, een van de campussen van de unief, naar de eerste Ottomaanse elektriciteitscentrale. Met de taxi gingen we naar Kariye Müzesi, een goed bewaarde Byzantijnse kerk, die net zoals de Aya Sofia een moskee was, om uiteindelijk een museum te worden. We waren vlakbij de oude stadsmuur en vonden een plaats waar we naar boven konden. Ooit ging Istanbul niet verder dan deze muur, maar nu loopt de stad tot achter de horizon als je vanop de muur kijkt. We maakten een wandeling naar Fatih, een van de meer religieuze wijken van de stad. In de grote Fatih moskee was een plechtigheid aan de gang. Later gingen we naar boven in de Galatatoren, vanwaar we een prachtig uitzicht hadden op de Gouden Hoorn en het oudste deel van de stad. We aten in mijn favoriete pide-restaurant en dronken thee in een gezellige tuin.

Zondagochtend brachten we een bezoek aan Dolmabahçe, een paleis dat door de sultan werd gebouwd terwijl het Ottomaanse Rijk steeds verder afbrokkelde, om te bewijzen dat het rijk nog niet uit was. Later de woonplaats van Atatürk. Mijn ouders maakten nog een wandeling in de tuin, terwijl ik naar de inhaalles ging. 's Avonds aten we in İstiklal en staken we de Bosporus over naar de Aziatische zijde om thee te drinken en Baklava te eten. We liepen door een straat met terrasjes die vol zaten met mensen die de voetbalmatch Beşiktaş-Galatasaray volgden op tv. Een van de teams scoorde een doelpunt en de héle straat barstte uit in luid gejuich. Na de thee en de baklava namen we de boot terug en bracht ik mijn ouders naar de tramhalte naar hun hotel.

Vandaag heb ik nog een paper afgewerkt en ben ik verder beginnen werken aan mijn thesis. Ik heb geen examens meer. Voor een vak moet ik nog een paperopdracht krijgen, en verder ga ik hier de komende maand aan mijn thesis te werken. Normaal gezien kom ik 26 juni terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten