zaterdag 28 maart 2009

Murat de Muis en tavla

Mijn computermuis had het begeven vorige week. Eigenlijk was ze al rijp voor pensioen in België en een van de eerste weken dat ik hier was had ik ze laten vallen en haperde ze nog meer. Ik had er eens goed mee op tafel geklopt en dan werkte ze weer een paar weken maar sinds vorige week was het gedaan. Ik ben gisteren een nieuwe muis gaan kopen. Deniz, een studente computerwetenschappen uit de dorms, wist waar ik er een goedkope kon vinden. Ik had echt een coole, fancy, goodkope muis en ik was er zeker van dat de andere muizen uit de computerzaal smoorverliefd zouden zijn op mijn muis, maar helaas bleek vandaag dat de muis niet de juiste aansluiting had. Deze ochtend ben ik mijn muis gaan omruilen voor een andere en dit keer is het de schrik van de computerzaal. Klein en liefelijk,... maar alom gevreesd!

In Tünel, het begin van İstiklal Caddesi, kwam ik Turkse scoutsen tegen. Ze moesten van een plaats naar een andere geraken, maar waar ze juist naartoe moesten wisten ze nog niet. Daarvoor moesten ze aanwijzingen zoeken. Helaas heb ik geen foto van hen genomen.

Ik wou ook een tavla spel kopen vandaag. Gisteren had ik na de les samen met Johanna cake gebakken voor Lissane's verjaardag vandaag. Helaas was de bloem niet zelfrijzend en hadden we geen gist gebruikt maar buiten het feit dat de cake wat plat was rook ze wel lekker. Daarna waren we met vier Erasmussen iets gaan drinken en tavla gaan spelen. Het is echt een leuk spel en ik wou het vandaag gaan zoeken.

Toen ik wegging uit de dormitory had ik een van de bewakers gevraagd waar ik een goedkoop tavla spel zou kunnen vinden en hij had mij gezegd dat ik eens moest gaan kijken in de buurt van de Egyptische Bazaar. Onderweg bestelde ik een visbroodje. Het is een van de weinige broodjes voor onderweg zonder vlees die je hier kan krijgen. In de Bazaar kocht ik wat kruiden om volgende week uit te proberen en er was een kraam dat tavla spellen verkocht. Ik wou er een groot maar het koste 28 lira. Proberen afbieden dan maar. Hij leek niet veel van de prijs te willen afdoen en ik zei dat het de duur was en ging weg. Ik keek nog wat rond in de wijken achter de Bazaar maar vond niets. Op mijn terugweg naar de dormitory zag ik op het plein voor de Bazaar iemand die tavla spelen verkocht. 10 lira kosten ze, en ze zagen er echt mooi uit. Echt een goede koop. Terug in de dormitory wou de bewaker natuurlijk weten of ik er een had gevonden en ik vertelde hem waar ik het had gekocht en hoeveel ik had betaald. Çok güzel (heel mooi), vond hij het.

Straks ga ik naar de hamam (Turks bad). Binnenkort probeer ik foto's van een tavla-avond online te zetten. Morgen zijn het gemeenteraad -en districtraadsverkiezingen in Turkije en ik heb nog een heleboel foto's van de campagne.

1 opmerking: