zondag 15 februari 2009

Een zaterdag in Istanbul

's Morgens hadden we afgesproken vlakbij het hotel van Delphine en Karel voor de trip door de stad met Abdullah. Het viel wat tegen uiteindelijk. Hij ging ons met zijn auto van plaats naar plaats rijden en we zouden, logischerwijze, delen in de brandstofkosten, maar het viel wel duur uit uiteindelijk. We hebben wat toffe dingen gezien, maar het was al bij al niet zo bijzondere. Abdullah was wel de eerste supporter van de AK partij (de partij van premier Erdoğan) die ik tegenkwam. Het was fijn om zijn ideeën te horen. Soms was ik het eens met hem, maar vaak vond ik hem te ongenuanceerd, en hij was ook nogal vol van zichzelf.

Na de trip ging ik met Delphine en Karel even mee naar hun hotelkamer om spullen op te halen die ze voor mij hadden meegenomen. Ze hadden een map mee voor mijn thesis en mijn bestelling Sjimsjokkers. Superlekker! Ik heb al een heel pakje opgegeten! Morgenavond gaan we koken met een heleboel Erasmussen in de dorms en ik ga een pakje meenemen voor bij de thee na het eten. Heel de wereld gaat de Sjim leren kennen!

Ze hadden nog een verrassing voor mij. Een boek, waar alle Sjimmers iets hadden ingeschreven voor mij. Supertof! Ik was echt wel zeker dubbel zo blij na het lezen ervan als ervoor. Ik ga er zeker nog veel in kijken. Het laatste deel van het boek is onderschrijven en daar ga ik zeker zelf wel dingen in schrijven of plakken over wat ik hier beleef.

's Avonds hadden Delphine en Karel afgesproken met Tuğba, een vriendin van Delphine die ook in Istanbul op Erasmus is. Mijn plannen voor 's avonds gingen niet door dus ging ik mee met hen. Met de nieuwe tram, de oudste metro van Europa, en de nostalgische Belgische tram in Istiklal Caddesi gingen we naar Taksimplein, waar Tuğba ons opwachtte. Ik stelde voor om iets te gaan eten in het Artiste Terrasse, maar alles was gereserveerd wegens Valentijn. Dat wordt echt sterk gevierd in Istanbul. Ik vind het maar een vreselijk feest: té melig, té commercieel en té geforceerd. Beneden vonden we nog een plaats en daar aten we wat. Na het eten gingen we nog gezellig op café in Tophane, waar ik woon, met waterpijp en appelthee.

Morgen ga ik naar Azië met enkele Erasmussen. 's Avonds gaan we koken. Ik heb alle Erasmussen die ik ken een bericht gestuurd en ik hoop dat er veel volk komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten