zaterdag 7 februari 2009

Naar Istanbul...

Hier zit ik dan. Achter mijn laptop, in de keuken, op de zesde verdieping van de dormitory. Door het raam zie ik heuvels oprijzen met daarvoor een drukke weg. Dat is wat ik van Istanbul heb gezien vandaag. Een enorme drukte. Maar wel een die gezellig is.

Ik was blij dat Deniz, mijn buddy, mij kwam afhalen op de luchthaven. Het was toch een uur reizen met het openbaar vervoer naar Karaköy, waar ik nu zit. Tijd genoeg om kennis te maken. Ik raakte heel snel door de douane en vond snel mijn bagage waardoor Deniz niet lang moest wachten op mij. We namen de metro tot ik-weet-niet-waar, ergens voor Sultanahmet, en stapten daar over op de tram. Aan de andere zijde van de Gouden Hoorn stapten we af en gingen te voet verder naar de dormitory. Er waren problemen met mijn kamer. Ik had een kamer voor vier gevraagd maar de kamer waar ik in was ingeschreven bleek volzet te zijn. De komende twee dagen moet ik als tussenoplossing in een kamer met zes slapen, en maandag zou het probleem moeten opgelost worden. We zetten mijn gerief af in de kamer, waar het superwarm was, net zoals in het hele gebouw eigenlijk, en namen daarna de Tünel. Dat is een oude metro die met Karaköy met Beyoğlu verbindt. Vanwege het hoogteverschil is het de kruising van een metro en een lift. In de İstiklal Cadessi, een van de bekendste staten van de stad, en autovrij bovendien (voor de medestudenten, de straat met de fameuze Belgische tram van Belgisch Buitenlands Beleid). De derde bankautomaat was niet stuk en had wel nog geld en lieten mij toe geld af te halen voor een Turkse sim-kaart (ik wou al sjim-kaart schrijven; dat woord zit in de vingers precies). We aten ook nog iets in die straat. Deniz had afgesproken met vrienden in het Aziatische deel en bracht mij met de taxi terug naar de dormitory.

Ik heb mijn bed gemaakt, wat gezocht naar Erasmusstudenten, die niet gevonden, hulp gekregen van Turkse studenten, om op internet te raken bijvoorbeeld. Terwijl ik dit aan het typen was raakte ik in gesprek met Hassan, een Turkse student psychologie en geschiedenis. Hij gaat mij morgen rondleiden in Sultanahmet, de wijk met bekende monumenten als de Aya Sofia, de Blauwe Moskee, de Grote Bazaar, het Topkapı Paleis en nog veel meer. Toffe gast lijkt mij. Hij heeft mij ook ayran laten proeven, een yoghurt-achtig drankje. Erg fris, zeer welkom in dit warme gebouw.

Zozo, dat waren mijn eerste avonturen, maar er volgt nog meer! Tot gauw!

7 opmerkingen:

  1. wowow Bart!
    het ziet er zot uit!
    In België goed grijs geweest vandaag, zoals gewoonlijk.
    We hebben bergen sjimsjokkers gemaakt waarvan je weldra zal kunnen proeven.
    En natuurlijk hebben we af en toe aan jouw grote avontuur gedacht ;-)
    Morgen wordt de groepsmis er eentje van formaat! Je hebt er zeker heeeeeeel veel spijt van dat je deze religieuze hoogdag moet missen.

    Vele groetjes
    Annelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. waaw je typt al i's zonder puntjes! :D

    en ayran is vies, maar mijn papa drinkt dat supergraag. zeker iets voor echte mannen ^^

    ik wacht vol spanning op verdere avonturen! en maak foto's he!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Bart!

    tof dat je zo snel een paar toffe mensen bent tegengekomen! Hopelijk voelt het daar binnen een paar dagjes al niet zo vreemd meer aan.

    Je mist morgen de "parabel van het gele eendje" op de sjim, maar ik ben zeker dat je daar in Istanbul nog veel spanneder verhalen te wachten staan :-).

    hou ons op de hoogte!
    een knuffel vanuit een klein landje, ver van jou vandaan :-)
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ging je nog een goeie vlucht wensen, maar vergeten.. 't Klinkt allemaal zoo spannend!! het gaat echt supertof zijn denk ik. vele groetjes, en geniet van je eerste dagen,

    Karel

    ps: kheb zeker weer niet goed opgelet bij BBB van die tram, want da zegt me niks.. en oh ja, laat iets weten als je je uitslag hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, beste Bart,dit wordt beslist een groot avontuur. Zullen het op de voet volgen. Geniet ervan met volle teugen, en van sommige dingen "met mate"!
    Peter en meter

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Om nog wat schoolverhalen boven te halen. Prof Vos stelde ooit volgende retorische vraag: als je de Istiklal Cadessi vergelijkt met een dorp in Vlaanderen, wat is er dan het meest "Europees"? Om maar te zeggen: Istanbul is super! Blauwe Moskee -ja ik heb het al gezegd- is fantastisch. Vergeet zeker geen extreme zoete appelthee te drinken onder de Galatabrug, uiteraard gecombineerd met nargile (waterpijp).

    Tamam, Bart, amuseer je!

    groeten,
    Jefrey

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bart jong,

    geniet er van!

    groeten,

    Bram

    BeantwoordenVerwijderen