woensdag 11 februari 2009

Santralistanbul

De vakken kiezen die ik het volgende semester ga volgen, dat was het voornaamste dat vandaag op het programma stond. Het is een redelijk ingewikkelde procedure via het internet, die ik morgen hoop af te ronden. Ik moet nog voor nog één vak de toestemming van de professor vragen om het te volgen.

's Middags ben ik met andere Erasmussen naar Santralistanbul gegaan, waar de nieuwe campus van de unief ligt. Heel wat anders dan Dolapdere. Dit keer geen ommuurd fort maar een groene omgeving, vlakbij de Gouden Hoorn, met verschillende blokken ingeplant. Hasan was ook op de campus, waar hij studeert en werkt als gids, en hij wou ons met veel plezier een rondleiding geven in twee musea die er deel van uitmaken. Een ervan was een oude Ottomaanse energiecentrale, de eerste en lange tijd enige energiecentrale van Istanbul. Op de benedenverdieping was een ruimte met allerlei interactieve opstellingen die de werking van een energiecentrale uit de doeken deden. Musea kunnen soms heel saai zijn maar in dit was het heel aangenaam vertoeven. Het andere museum was een fotomuseum over mei '68 in Duitsland.













Met wat andere Erasmussen hadden we afgesproken aan Taksim en van daar gingen we naar Artiste Terrasse, een café en restaurant in een zijstraat van de İstiklal Cadessi. Het is een heel gezellige plaats en je hebt er een adembenemend zicht over de stad. We hebben er een fijn gesprek gehad. Het is een plaats waar ik zeker met bezoekers heen ga.

's Avonds hebben we nog gekookt en normaal gezien gingen we nog iets gaan drinken maar het is aan het stortregenen nu. Voor de volgende dagen wordt weinig beterschap voorspeld. Misschien moet ik eens naar de Bazaars gaan, die zijn tenslotte overdekt.

3 opmerkingen:

  1. Beste Bart. Dagelijks volgen wij met spanning uw "escapades". Die ....mussen hebben het daar in Turkije blijkbaar in hun nopjes, en wij genieten mee op ons manier. Bedankt voor uw dagelijkse portie leesvoer, en voor de mooie beelden. Wij blijven wakker tot middernacht om "het laatste nieuws" te lezen.
    Nog heel veel groetjes, en het ga je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Bart,
    Even proberen of het me lukt om een reactie te plaatsen ;-)
    groetjes,
    tante Lieve

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Bart, ik kreeg van je mama deze blog door, de eerste keer dat ik een blog van iemand bekijk, dus jij hebt de primeur! (je weet, wij komen altijd wat achter hé, als het computeren betreft....)
    Het is daar alvast heel mooi, maar dat had ik wel verwacht. Turkije IS mooi en het eten is daar inderdaad erg lekker. Ik lees dat je je draai al wat gevonden hebt en dat je daar wel goed opgevangen wordt. Geniet maar van het warme weer, want hier is het nog steeds bibberen en beven.... Groetjes van
    Lieve en Geert

    jawadde, ik kreeg mijn bericht er niet in, gelukkig hier wat hulp van een collega, ja lach maar, ik ben geen goolge account en ook geen lifejournaal enzovoort, ik ben anoniem!

    BeantwoordenVerwijderen