woensdag 25 februari 2009

Türkçe konuşuyor musun?

Naast vakken over internationale betrekkingen volg ik hier Turkse les. In België heb ik al een aantal maanden Turkse les gevolgd maar ik ben hier weer op het eerste niveau begonnen omdat ik de basis van het Turks nog niet zo goed in de vingers had. Turks is een heel gestructureerde taal. Je zou zelfs van een mathematische logica kunnen spreken. Maar ook wiskundige formules moet je veelvuldig oefenen voor je ze zonder nadenken kan toepassen, en zo is het ook met Turks. De basis begint ondertussen wat te lukken, en de Turkse les die ik hier volgt neemt een stevig tempo. De les begint met vragen en op elk antwoord volgt het nieuwe vraag. Eenvoudige zaken natuurlijk, maar zo krijg je de basis wel onder de knie. Hoe gaat het? Goed. Wat is goed? Thee. Welke thee? Appelthee. Waar drink je thee? Op café. Waar zijn cafés? In Istanbul. Waar is Istanbul? In Turkije. Hoe is Turkije? Mooi. Wat is mooi?... We zitten maar met vijf in de klas dus is er veel mogelijkheid om mondeling te oefenen. Iets bestellen, de weg vragen, en wat small talk lukken al ondertussen. En in tegenstelling tot in België is wat ik leer ook onmiddellijk toepasbaar, en dat is een extra stimulans.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten